قطع رحم یعنی چه و احکام مربوط به آن چیست؟ - شهادت طلب

قطع رحم یعنی چه و احکام مربوط به آن چیست؟

صلح رحم و قطع رحم

در این مطلب به مفهوم قطع رحم و صله رحم می پردازیم و احکام این عمل را بررسی می نماییم. با ما در ادامه همراه شوید.

قطع رحم یا قطع صله رحم به قطع روایبط و رفت و آمد با خویشاوندان و اقوام گفته می شود. این عمل یک گناه کبیره منسوب می شود و حتی این عمل برای خویشاوندانی که بدرفتار و بداخلاق هستند هم مجاز نمی باشد. قرآن و احادیث از قطع رحم نهی وبر صله رحم تأکید کرده‌اند. بنابر حدیثی قدسی، صله رحم از رحمت خداست و هر کس آن را ترک کند، از رحمت او محروم خواهد ماند.

واژه رحم، در «قطع یا صله رحم» استعاره برای قرابت و خویشاوندی است. قطع رحم در مقابل صله رحم بوده و عبارت است از: «قطع ارتباط با خویشان هرچند به چندین واسطه به فرد منسوب باشند.»

برخی از نام‌ها و صفات خداوند مانند رحمان و رحیم از نظر واژگانی و معنایی با «رَحِم»، از یک ریشه هستند

خویشاوندان چه اشخاص هستند؟

حدیث امام رضا در این خصوص

ما برای زیاد شدن عمر، وسیله‌ای جز صله رحم نمی‌شناسیم. صله رحم به اندازه‌ای در زیاد شدن عمر مؤثر است که شخصی که از عمرش سه سال مانده است، خداوند به سبب صله رحم سی سال به عمرش می‌افزاید که مجموعا سی و سه سال می‌شود و کسی که از عمرش سی و سه سال تمام باقی مانده است، خداوند به سبب قطع رحم سی سال از عمرش برمی‌دارد و آن را به سه سال کاهش می‌دهد.

خویشاوندی دو گونه است:

  • خویشاوندی نَسَبی که از طریق رحم پیدا می‌شود، مانند پدر، مادر، فرزندان، برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی، خاله، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندان همۀ کسانی که آن‌ها را خویشاوندان نسبی و اَرحام می‌نامند. قطع رحم با این گروه جایز نیست.
  • خویشاوندی سببی که از طریق ازدواج به وجود می‌آید؛ مانند خویشاوندی میان زن و شوهر و خویشان دو طرف. درباره اینکه آیا حرمت قطع رحم شامل این گروه هم می‌شود یا خیر،‌ اختلاف نظر وجود دارد.

اسلام قطع رحم راحرام و شدید نهى کرده و از گناهان کبیره شمرده است. در حدیثی ردیف شرک به خدا دانسته شده است،

خداوند درقرآن قطع کننده رحم را لعن نموده و تهدید کرده که چشم و گوش او را از درک حقایق ناتوان می‌سازد. امام سجاد(ع) فرمود: «از همنشینی با کسی که از خویشانش بریده است بپرهیز.چنانکه من یافتم چنین فردی درسه جای قرآن مورد لعنت واقع شده است:

  1. در سوره بقره آیه ۲۵ می‌فرماید: «آنهائی که عهد الهی را پس از بستن پیمان می‌شکنند و می‌برند آن چیزی را که خداوند امر به پیوستن (قطع رحم می‌کنند) و در روی زمین فساد می‌کنند، ایشان زیانکارانند»
  2. در سوره رعد آیه۲۶ می‌فرماید: «آنان که پیمان خدای را پس از محکم شدن می‌شکنند و می‌برند و آنچه را که خدا به پیوند آن امر فرموده و در زمین فساد می‌کنند برایشان لعنت و محرومیت از رحمت خدا است و برای ایشان جایگاه بدی است. یعنی جایشان در دوزخ است».
  3. در سوره محمد(ص) آیات ۲۲و۲۳ می‌فرماید:
  • فَهَلْ عَسَیتُمْ إِن تَوَلَّیتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحَامَکمْ﴿۲۲﴾ أُولَـئِک الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّـهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمَی أَبْصَارَهُمْ (ترجمه: پس [ای منافقان،] آیا امید بستید که چون [از خدا] برگشتید [یا سرپرست مردم شدید] در [روی] زمین فساد کنید و خویشاوندی‌های خود را از هم بگسلید؟ اینان همان کسانند که خدا آنان را لعنت نموده و [گوش دل] ایشان را ناشنوا و چشمهایشان را نابینا کرده است.)

در روایات و سیره زندگی اهل بیت(ع) کمک، حمایت و محبت به خویشاوندان کاملا روشن است و به شدت از قطع رابطه باخویشان نهی شده و قطع رحم به عنوان عامل دوری از لطف و رحمت خدا معرفی گردیده است.

صله رحم به قدری در نظر خداوند اهمیت دارد که حتی اگر فاسقان ارتباط خوبی با اقوام و خویشان خود داشته باشند، خداوند روزی آنها را افزون می‌کند؛ ولی در مقابل، اگر کسانی که اهل نماز و روزه‌اند، در صورت قطع رحم، علاوه بر عذاب آخرت، از عمر و روزی آنها کاسته می‌گردد. تمام مراجع تقلید قطع رحم را حرام می‌­دانند. به عنوان نمونه:

  1. مقام معظم رهبری آیت الله خامنه‌ای بیان می کنند: «قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مى‌باشند، جایز نیست و صلۀ رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد ‏نیست و با احوال­پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مى‌شود».
  2. آیت الله سیستانی بیان می کنند: «قطع رحم، حرام است حتی اگر چه او جلوتر بریده باشد، نمازخوان نباشد، شراب‌خوار هم باشد و یا به برخی احکام دینی بی اعتنا باشد مثل حجاب و جز آن‌طوری که موعظه و ارشاد و راهنمایی هم سود نبخشد. البته به شرط آنکه چنان صله رحم و پیوندی، موجب نشود که او برکار حرام تأئید و تشویق شود.
گلناز علیزاده دوشنبه دی ۱۶, ۱۳۹۸ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب