در این مطلب به مفهوم قطع رحم و صله رحم می پردازیم و احکام این عمل را بررسی می نماییم. با ما در ادامه همراه شوید.
قطع رحم یا قطع صله رحم به قطع روایبط و رفت و آمد با خویشاوندان و اقوام گفته می شود. این عمل یک گناه کبیره منسوب می شود و حتی این عمل برای خویشاوندانی که بدرفتار و بداخلاق هستند هم مجاز نمی باشد. قرآن و احادیث از قطع رحم نهی وبر صله رحم تأکید کردهاند. بنابر حدیثی قدسی، صله رحم از رحمت خداست و هر کس آن را ترک کند، از رحمت او محروم خواهد ماند.
واژه رحم، در «قطع یا صله رحم» استعاره برای قرابت و خویشاوندی است. قطع رحم در مقابل صله رحم بوده و عبارت است از: «قطع ارتباط با خویشان هرچند به چندین واسطه به فرد منسوب باشند.»
برخی از نامها و صفات خداوند مانند رحمان و رحیم از نظر واژگانی و معنایی با «رَحِم»، از یک ریشه هستند
حدیث امام رضا در این خصوص
ما برای زیاد شدن عمر، وسیلهای جز صله رحم نمیشناسیم. صله رحم به اندازهای در زیاد شدن عمر مؤثر است که شخصی که از عمرش سه سال مانده است، خداوند به سبب صله رحم سی سال به عمرش میافزاید که مجموعا سی و سه سال میشود و کسی که از عمرش سی و سه سال تمام باقی مانده است، خداوند به سبب قطع رحم سی سال از عمرش برمیدارد و آن را به سه سال کاهش میدهد.
خویشاوندی دو گونه است:
اسلام قطع رحم راحرام و شدید نهى کرده و از گناهان کبیره شمرده است. در حدیثی ردیف شرک به خدا دانسته شده است،
خداوند درقرآن قطع کننده رحم را لعن نموده و تهدید کرده که چشم و گوش او را از درک حقایق ناتوان میسازد. امام سجاد(ع) فرمود: «از همنشینی با کسی که از خویشانش بریده است بپرهیز.چنانکه من یافتم چنین فردی درسه جای قرآن مورد لعنت واقع شده است:
در روایات و سیره زندگی اهل بیت(ع) کمک، حمایت و محبت به خویشاوندان کاملا روشن است و به شدت از قطع رابطه باخویشان نهی شده و قطع رحم به عنوان عامل دوری از لطف و رحمت خدا معرفی گردیده است.
صله رحم به قدری در نظر خداوند اهمیت دارد که حتی اگر فاسقان ارتباط خوبی با اقوام و خویشان خود داشته باشند، خداوند روزی آنها را افزون میکند؛ ولی در مقابل، اگر کسانی که اهل نماز و روزهاند، در صورت قطع رحم، علاوه بر عذاب آخرت، از عمر و روزی آنها کاسته میگردد. تمام مراجع تقلید قطع رحم را حرام میدانند. به عنوان نمونه: