بررسی شعر "من ایرانیم آرمانم شهادت"، از کتاب فارسی دهم - شهادت طلب

بررسی شعر “من ایرانیم آرمانم شهادت”، از کتاب فارسی دهم

ادبیات فارسی برای اکثر ما یک درس روان و شیرین است که علاوه بر یادگیری مباحث جدید و دانش تازه از زبان مادری، از نظر احساسی نیز در ما اثر می گذارد. در این مطلب می خواهیم جمله یا بهتر است بگوییم بیتی زیبا از درس ادبیات پایه ی دهم را بررسی کنیم که بیتی زیباست و در بخش قلمرو زبانی درس یازدهم فارسی دهم آمده است.

بیتی که می خواهیم در خصوص آن توضیح دهیم و آن را بررسی کنیم، بیت معروف ” من ایرانیم آرمانم شهادت     تجلی هستی است جان کندن من” است.

آشنایی با شعر من ایرانیم، آرمانم شهادت

این بیت از شعری انقلابی جدا شده است که مفهوم این شعر حالی و هوایی با بوی انقلاب را به یاد ما می آورد. در ادامه بخشی از این غزل را مشاهده خواهید کرد.

بخشی از این شعر به شرح زیر است:

بخون در کشی خاک من دشمن من

بجوشد بلند در بلند گلشن من

 

تنم گر بسوزی به تیرم بدوزی

جدا سازی از خصم سر از تن من

 

کجا میتوانی؛ ز قلبم ربایی

تو عشق میان من و میهن من

 

من ایرانیم آرمانم شهادت

تجلی هستی جان کندن من

 

من آزاده از خاک آزادگانم

گل سرو می پرورد دامن من

همانطور که خواندید، این شعر در خصوص ایران و ایرانی است که در جهت رشد و آبادانی میهن خود حاضر است جا خود را فدا کند و در برابر دشمن ایستادی کند.

شاعر این شعر بانو سپیده كاشانی است که به خوبی توانسته حال و هوای روزهای انقلاب را در لا به لای کلمات و ابیات این شعر جای دهد. نوع شعر غزل است.

مفهوم بیت من ایرانیم، آرمانم شهادت

مفهوم بیت ” من ایرانیم آرمانم شهادت   تجلی هستی جان کندن من” در اولین برداشت به غیرت و ایستادگی مردم ایران اشاره دارد که در راه جهاد، چگونه حاضرند جان خود را فدا کنند. واج آوایی ن در کل این بیت و در برخی از ابیات دیگر این شعر حس می شود.

در این بیت جان کندن کنایه از شهادت و جان خود را فدا کردن دارد و شاعر به شکل شفافی به دیدگاه شهادت و اهمیت آن از نگاه مردم ایران پرداخته است.

در مفهوم عینی از این بیت می توان بیان کرد که من یک ایرانی هستم و امید و آرزوی من شهادت است. جلوه گری جهان با فدا کردن جان من رخ می دهد. در واقع من که در داخل بیت آورده شده است، به تمام مردم ایران اشاره دارد و صرفا برای زیبایی و تاثیرگذاری شعر، از اول شخص استفاده شده است.

کلام آخر

شعرهای بسیاری با موضوع انقلابی در دوران انقلاب و پیش از انقلاب و پس از آن سروده شده است که برخی از آن ها در میان مردم بسیار خاطره انگیزند و برخی دیگر نیز یادآورد دوران تلخ و شیرین انقلاب هستند. ما تلاش کردیم تا به طور اختصاصی به شعر زیبای من ایرانیم، آرمانم شهادت بپردازیم و معروف ترین بیت آن را نیز از نظر ساختار و معنی بررسی کنیم. همچنین این شعر زیبا از سپیده کاشانی بیشتر معرفی شد و ابعاد مختلف آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

از این شعر تحت عنوان سرودها نیز استفاده می شود و با تنظیم های مختلف توسط خوانندگان و گروه های سرود گوناگون خوانده شده است. امیدواریم این مطلب از شهادت طلب، مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با اشعار زیبای کتاب فارسی نظام جدید، بیشتر آشنا شده باشید. شما کدام شعر از کتاب فارسی خود را دوست داشتید؟ کداوم شعر شما را یاد دوران انقلاب می اندازد و برای شما خاطره انگیز تر است؟

گلناز علیزاده چهارشنبه خرد ۱۲, ۱۴۰۰ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب