اصل مداحی داره میریزه سید مصطفی قدمگاهی چیست؟ - شهادت طلب

اصل مداحی داره میریزه سید مصطفی قدمگاهی چیست؟

در روزهای اخیر، کلیپ مولودی‌خوانی به مناسبت ولادت یکی از ائمه طاهرین (ع) و ریتم تند آن موجب شده تا صدای این مداح در کلیپ‌های بی‌ربط و طنزآمیز با صحنه‌های بعضاً زننده میکس و منتشر شود.

«داره می‌ریزه از آسمون ستاره ملک می‌ریزه/ داره می‌ریزه….» این، مطلع ترانه‌ای است که پیش‌تر یکی از مداحان جوان در جشن میلاد امام رضا (ع) خوانده و در روزهای اخیر از سوی یکی دیگر از مداحان بازخوانی شده است.

عبارت «داره می‌ریزه» موجب شده تا کلیپ‌هایی طنز‌آمیز از ریختن رختخواب روی سر مهمانان یا کلیپ‌هایی زشت و زننده در فضای مجازی انتشار یابد و طبیعتاً اصل و نفس مولودی‌خوانی آن مداحان به تمسخر گرفته شود.

نشر صوت و صدای این مداحان جوان در دابسمش‌هایی که عمدتاً به نیت شادی‌آفرینی ساخته می‌شوند، شاید قابل اغماض باشد که بتوان از آن به عنوان یک اتفاق زودگذر یاد کرد؛ اما وقتی عباراتی از آن به صورت هشتگ در فضای مجازی دنبال می‌شود یا حتی صفحه‌ای برای آن ایجاد می‌شود، می‌توان فهمید که چنین ترانه‌ها و مولودی‌خوانی‌هایی موجب وهن اهل‌بیت (ع) و مجلس شادی آن‌ها خواهد شد.

در این باره، حیدر توکلی، نوحه‌سرا و مداح پیشکسوت گفت: من هم چند روزی است کلیپی در فضای مجازی در حال انتشار می‌بینم که موجب تمسخر عده‌ای فرصت‌طلب شده. متأسفانه انواع کلیپ رقص با این به اصطلاح مداحی ساخته‌اند و حتی در اینستاگرام پیجی ساخته‌اند که همه این کلیپ‌ها را با صدای آن آقای مداح کنار هم بچیند.

این مداح با بیان این‌که نه آن مداح را می‌شناسد و نه می‌خواهد او را بشناسد، ادامه داد: پیام‌ها، توهین‌ها، تمسخرها و … که طی چند روز گذشته به دستم رسید و شاهد آن بوده‌ام، مرا بر آن داشت که چند جمله خطاب به آن مداح بنویسم. یادداشتی نوشتم و در فضای مجازی منتشر کردم.

توکلی با اشاره به عواقب این قبیل کارها اظهار داشت: آیا عزیزانی که در قشر صد هزار نفری جامعه محترم مداح حضور دارند، جرمی مرتکب شده‌اند که به خاطر رفتار، گفتار، اشعار جلف و سَبک‌های سَبُک، مدام از سوی دوست و دشمن مورد اهانت، سرزنش، تمسخر، توهین و … قرار بگیرند؟ آبرو و اعتبار همه ما فدای یک نخ عبای ارباب بی‌کفنمان حضرت حسین (ع) اما مداحان جوانی که به عاقبت کار فکر نمی‌کنند، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند که با این قبیل مثلاً مداحی‌ها، باعث وارد شدن چه جسارت‌ها و خسارت‌هایی به ساحت اقدس آل الله (ع) می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: جلب رضایت مستمع، نوآوری و ابداع، رقابت با دیگران، جذب شهرت، کسب ثروت و یا هر دلیل و انگیزه دیگری غیر از رضای خدا و خاندان پاک رسول الله (ص) به ما این اجازه را نمی‌دهد که با هر سبک، شعر، لحن، آوا، تیپ ظاهری و … مداحی کنیم.

این مداح پیشکسوت افزود: اولین و مهم‌ترین عیب هر یک از ما، به خاطر نداشتن استاد و راهنماست. ایمان کامل دارم که هیچگاه یک شاعر آئینی یا یک مداح، دانسته و از روی عمد به ساحت مقدس آل الله (ع) جسارت نکرده و نخواهد کرد. حتی زمینه جسارت به ساحت آنان را فراهم نخواهد کرد؛ بلکه یقیناً تمام ارادتمندان این آستان (بدون استثناء) در جهت کسب رضایت اهل بیت (ع) و اندوخته‌ای برای روز محشر خود، می‌سرایند و یا می‌خوانند.

توکل با انتقاد از بی‌توجهی به جوانان در تربیت مداح و راه و رسم هیأت‌داری، حل مسئله را در سرکشی و توجه بیش‌تر به آنان دانست و گفت: شعرهای سبُک، بی‌پایه یا بی‌مغز از روی جهل ساخته می‌شوند؛ نه از روی عمد و اهانت. در جایی که ۱۱ تشکل مداحی در کشور داریم، جوان مداح، کم‌ترین اشتباه را دارد.

این شاعر و نوحه‌سرا در پایان گفت: تا چند سال پیش این سئوال مطرح بود که بقال‌ها و قصاب‌ها سندیکا دارند؛ چرا مداحان ندارند؟ امروز ۱۱ ارگان مرتبط با امور مداحی فعالیت می‌کنند که هر کدام بودجه دارند؛ اما چرا این حواشی روز به روز بیشتر می‌شود؟

گفتگوی با سیدمصطفی قدمگاهی را در ادامه می خوانید

برای شروع لطفا خودتان را معرفی کنید.
سید مصطفی قدمگاهی هستم متولد سال 59 مشهد مقدس.
چه چیزی باعت شد مداحی را دنبال کنید و آیا استاد یا اساتیدی هم داشتید؟
مشوق بنده در امر مداحی ابتدا پدر و مادرم و بعد هم رفقا بودند که بعد از موذنی و قرائت زیارت عاشورا برای مداحی و شعرخوانی هم بنده را تشویق کردند. بنده در مداحی استادی نداشتم اما از اساتید زیادی در پای منبرها و هیات ها استفاده کرده ام اما استاد خاصی نداشته ام و هر چه در مداحی کسب کرده ام تلاش و زحمت خود بنده بوده است.سبک و روش شما در مداحی چگونه است؟
دوستان هیاتی ها بیشتر روی مولودی خوانی های بنده توجه دارند به لحاظ اینکه فضای مولودی خوانی راحت تر هست و ارتباط با مستمع بیشتر برقرار میشه و احساس رفاقت بیشتری به واسطه این ارتباط در مولودی ها شکل می گیرد از این جهت بنده رو به مولودی خوان بیشتر می شناسند و گرنه بنده روضه خوان هستم و در بحث مداحی هم مولودی، هم روضه و هم شور میخوانم.بریم سر اصل مطلب چند روزی هست شعری و مولودی از شما حسابی جنجالی شده است ابتدائا بفرمایین این مجلس کجاست و چه تاریخ و مناسبتی هست؟
سال 1395 ولادت امام رضا علیه السلام در هیاتی به نام دعای ندبه 14 معصوم مشهد این مولودی خوانده شد. آن زمان اصلا دیده نشد و بازتابی نداشت و آن زمان دوستان در کانال بارگزاری کردند که الان هم اگر در کانال سرچ کنید در قسمت بالای کانال هست. شعر مال شاعری هست که بنده شعر را از کانال ایشون برداشتم که شاعرش خواستند گمنام باشند. ولی اینکه الان رسانه ای شده جای خیلی سوال هست.مشخص نیست چطوری و چه کسی این مولودی رو از کانال بنده برمیداره و میفرسته برای خانمی به نام “ت.ب” که در کانادا هست و ایشون هم مولودی رو تبدیل به دابسمش میکنه و میزاره در پیج اینستاگرام که از اینجا شروع شد و بیش از 500 هزار بازدید در این پیج داشت و کم کم دابسمش های مختلفی در داخل هم برای این مولودی ساخته شدگفته شده که این مولودی شما بازخوانی و تقلید از مولودی آقای جواد مقدم بوده درسته؟
خیر به هیچ وجه اینجور نیست. بنده اهل تقلید از کسی نیستم و اینکه اول ایشون خوندن یا بنده خوندم مشخص نیست اما آن چیزی که مهمه این هست که بنده اهل تقلید وبازخوانی نیستم به هیچ وجه.بهتره بگیم همزمان خونده شده. به هر حال وقتی شاعری شعری رو منتشر میکنه دهها مداح شاید همزمان همون شعر را اجرا کنند.درباره ملودی و آهنگ این مولودی آیا کار وسلیقه خودتون بوده؟
واقعیتش این آهنگ برای یکی از خواننده های مجوز دار داخلی هست به نام آقای علیرضا روزگار که شعری عاشقانه با این آهنگ رو میخونند و شاعر این مولودی هم روی این اهنگ آقای روزه دار شعری میگه و من هم با همون ملودی اجرا کردم خود آقای روزگار هم در پیجشون گفتن که شعر و آهنگ ایشون اونقدر بازتاب نداشت که این مولودی بازتاب داشته است.درباره مفهوم و محتوای شعر توضیحی دارید و برخی گفتند این شعر محتوایی ندارد و اصطلاحا شعر سبک هست
متاسفانه در فضای مجازی فقط قسمت اول شعر مورد استفاده قرار گرفت. از این قسمت شعر”امشب دل همه شیعه ها خراسونیه…اومده شمس الشموس امکان” که اشاره به امام رضا علیه السلام داره رو ندیدند یا در بخش بعدی مولودی میخونه: “آقا یه دفعه جبرئیل آرزوشه لباس خادمای حرمو بپوشه”

بخشی که میگه سه دفعه اشاره به اون حدیث امام رضا علیه السلام داره که فرمودند هر کس به زیارت من بیاید سه جا به دیدارش می آیم که روایت مشهور و معروفی هست. در پایان شعر هم اشاره به زیارت اربعین می کنه و اینکه کسی میخواد بره زیارت کربلا باید براتشو امام رضا علیه السلام امضاء و تایید کنه. من صد در صد از محتوای شعر حمایت میکنم و اینکه به لحاظ مفهوم و محتوا غنی هست. اما قبول دارم آهنگ تند خوانده شده اون هم به خاطر اینکه برای اون ملودی مجبور بودم تند بخونمبرخی از مداحان پیشکسوت مصاحبه کردند و ضمن انتقادهای شدید عنوان کرده ند که این شعر و مولودی شما وهن اهل بیت هست نظر شما دراین باره چیست؟
واقعیتش استقبال از این مولودی خیلی بیشتر از انتقاداتش بوده. به هیچ عنوان اینکه وهن اهل بیت بوده رو قبول ندارم. خیلی ها سبک ها واشعار و آهنگ هایی خوندن که بسیار بدتر از این آهنگ بوده است و اینجور مورد هجمه قرار نگرفته اند مثل اون مداحی که میخوند نوار مغز سرم در محضر دکترا خط خطی و …این وهن هست یا شعر و مولودی که من برای امام رضا علیه السلام خوندم؟
این هجمه ها به نظر به این خاطر هست که من یک مداح انقلابی هستم من برای شهدا و رهبری بارها مداحی کرده ام. برای سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم بارها خوانده ام که کلیپ هم شده و در فضای مجازی هم پخش شده است.آیا دوباره حاضرید همین مولودی رو بخونید یعنی از این کار پشیمون نیستید؟
نمیشه گفت پشیمون نیستم اما از محتوای شعر دفاع میکنم اما شاید اگر قرار باشه بخوانم دیگه با این آهنگ و به این تندی نخوانم. به هر حال فقط معصومین هستند که پاک و مطهر هستند و انسان ممکن الخطاست و نباید به خاطر خطای یک نفر او را بکوبیم و تخریبش کینم و تهمت بهش بزنیم.من اشتباهی کردم به خاطر آهنگی که خواندم و قبول دارم اما شعر هیچ ایرادی و مشکلی نداشت و ندارد.

دانلود مداحی داره میریزه جواد مقدم

متن نوحه داره میریزه جواد مقدم

داره میریزه؛ گُله که از آسمون، داره میریزه رو سرِ زمین و زمون
داره میریزه… میریزه…
داره میریزه از آسمون؛ ستاره ملک
میریزه باز خدا رو سفره ها؛ نمک
میریزه… داره میریزه… میریزه…
خبر اومده سر زده سپیده؛ مبارکه قدمِ نو رسیده
مهمونیه… چراغونیه…
امشب دل همه شیعه ها؛ خراسونیه
اومده الشمس ُشموسِ امکان… توو کف چشماش، یوسفِ کنعان!
ملائکه دارن زبون می گیرن؛ ضامن آهو حضرت سلطان
اومده… آره اومده…
سلطان اباالحسن… سلطان اباالحسن…
داره میزنه؛ همین که خنده رو لبش گُل میزنه
رو دست یوسفوُ ز کل میزنه
آره میزنه… میزنه…
داره میزنه؛ برق نگاش یه سره
داره جبرئیل؛ پرشوُ به قنداق گره میزنهآره میزنه… میزنه…
همون آقایی که کسی نیست بدیلش، همه عالم و آدمه دخیلش
نمونه اش… سقا خونه اش، همه دلایی که جیره می گیرن از آب و دونش
یه عالمین و یه گوهرشادش؛ بهشت یه گوشه از بابُ الجوادش
دم مسیحا که همه میگن؛ همون دمِ پنجره فولادش
سلطان اباالحسن… سلطان اباالحسن…
آقا یه دفعه جبرئیل آرزوشه؛ لباسِ خادمای حرمتو بپوشه
یه دفعه… آقا یه دفعه هر کی یه دفعه اومده زیارتت
میگن سر میزنی بهش، آقا خودتم یه دفعه…
نه سه دفعه! یه دفعه!
میگن هر کی کار کربلاش گیره؛ براتشو از این آقا می گیره
می بره… آره می بره…
هر کی میده قسم؛ جوِن جوادشو، می بره… کربلا می بره…
منم یه نوکر اومدم آقا؛ بدم قسم تا بُپکنی امضا پای پیاده
قسمت شه امسال؛ اربعینوُ باشم حرمِ مولا

دانلود ریمیکس مداحی داره میریزه با کیفیت ۳۲۰

admin چهارشنبه خرد ۲۹, ۱۳۹۸ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب