همه چیز درباره ی حوض کوثر - شهادت طلب

همه چیز درباره ی حوض کوثر

همه چیز درباره ی حوض کوثر

حوض کوثر یکی از جایگاه هایی در بهشت است که نامش را بارها شنیده ایم. در ادامه همه چیز در خصوص حوض کوثر خواهیم گفت با ما همراه باشید تا ببینیم حوض کوثر از دید علمای دینی و روایات و… چیست و چگونه است؟

یکی از جایگاه هایی که در قیامت و بهشت وجود دارد حوض کوثر است و طبق حدیث ثقلین و روایات دیگر، در روز قیامت، قرآن و اهل بیت(ع) در کنار این حوض بر پیامبر اکرم(ص) وارد می‌شوند و پیامبر(ص) با مؤمنان امت خویش در کنار آن حوض دیدار می‌کند. بنابر روایات شیعه و اهل سنّت، حضرت علی(ع) ساقی حوض یا ساقی کوثر است.

حوض واژه عربی است، به معنای محل جمع شدن آب یا جایی که برای نگهداری آب در زمین ساخته می‌شود  و در منابع جدیدتر آن را به برکه و آبدان معنا کرده‌اند. واژه حوض با اضافه تشریفی به پیامبر (ص) حوضِ نبی، در بسیاری از منابع آمده است و نقل شده که رسول اکرم(ص) با مؤمنان امت خویش در کنار آن دیدار می‌کند.

واژه حوض و مشتقات آن در قرآن نیامده است؛ ولی برخی از مفسران واژه کوثر را در نخستین آیه سوره کوثر، همان حوض پیامبر(ص) می‌دانند که آب آن از شیر سفیدتر و از عسل گواراتر است.

گستره این حوض و شمار جام‌های کنارِ آن، در بسیاری از منابع کهن اسلامی به تفصیل آمده است.  در روایاتی از پیامبر اکرم(ص) وسعت این حوض بیش از فاصله عَدَن تا عَمان یا کعبه تا بیت المقدس یا صنعا تا بُصری و تعداد جام‌های آن بیش از شمار ستارگان دانسته شده است.

چه کسانی در کنار حوض هستند؟

بنابر روایات شیعه و اهل سنّت، امیرالمومنین ساقی حوض یا ساقی کوثر و یاور و همراهِ پیامبر(ص) در کنار حوض است.

طبق حدیث ثقلین، قرآن و عترت پیامبر(ص) روز رستاخیز در کنار حوض بر آن حضرت وارد می‌شوند.

در آثار اسلامی، امام علی (ع) نخستین کسی دانسته شده است که کنار حوض به حضور پیامبر(ص) می‌رسد و مانع آمدن منافقان به کنار حوض می‌شود.

محرومان از حوض

بنابر حدیثی نبوی، آنان که پس از پیامبر(ص) مرتکب بدعت شوند، به حوض راه نمی‌یابند  همچنین در روایات آمده است که هرکس به حوض پیامبر(ص) باور نداشته باشد، به کنار آن راه نمی‌یابد.

گلناز علیزاده یکشنبه آذر ۲۴, ۱۳۹۸ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب