خداوند در قرآن به چه کسانی سلام کرده؟ - شهادت طلب

خداوند در قرآن به چه کسانی سلام کرده؟

قرآن

کلمه ی سلام و به طور کلی درود فرستادن یکی از کارهای نیکو و پسندیده است. حال در این مطلب به این موضوع می پردازیم که خداوند در کلام قرآن بر افراد و بر چه چیزهایی درود فرستاده اند و سلام کرده اند. با ما همراه شوید.

زمانی که خداوند بر کسی در کلامشان سلام دهند همراهی ایشان در آخرت و دنیا نیز همراه آن اشخاص است. در ادامه خواهیم دید در کلام خدا چه کسانی مخاطب سلام واقع شده اند.

حضرت ابراهیم:

نخستین کسی که خداوند در قرآن به وی سلام کرده است؛ و سلام علی ابراهیم( صافات/ 109) سلام بر ابراهیم، سلامی از ناحیه آن پروردگار جلیل بسوی پیامبری که بزرگ انبیاء الهي است.

حضرت نوح:

پدر دوم آدمیان:سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ( صافات/ 79) سلام بر نوح در بین جهانیان باد!

حضرت عیسی:

وَسَلَامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیا( مریم/ 15) سلام بر وی، آن روز که تولد یافت، و آن روز که می میرد، و آن روز که زنده برانگیخته ميشود !( پیامبری که سلام خدا پیوسته همراه اوست.)

حضرت موسی و هارون:

سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ( صافات/ 120) سلام بر موسی و هارون

حضرت الیاس: 

سَلَامٌ عَلَى إِلْ یاسِینَ( صافات/ 130) سلام برالیاس

انبیای عظام

وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ( صافات/ 181) سلام بر فرستادگان( ورسولان الهي باد) سلامهای دیگری هم در قرآن آمده که عبارتند از:

ملائکه به پیامبران

وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ( هود/ 69) فرستادگان ما[= ملائکه] براي ابراهیم نوید آوردند؛ گفتند:« سلام!»( وی هم) گفت:« سلام!» و طولی نکشید که گوساله بریانی( براي آن ها) آورد

ملائکه در بهشت بر اولواالالباب( خرددمندان) و صبر پیشگان

… إنّما یتذكّر أولوا الألبـب… سلـم علیكم بما صبرتم فنعم عقبى الدّار( رعد/ 19- 24)
… تنها صاحبان اندیشه خاطرنشان میشوند …( و به آنان ميگويند 🙂 سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان! چه نیکوست عاقبت آن سرای جاویدان

نگهبانان بهشت به پرهیزكاران

… أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَیكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ( زمر/ 73) و درهای بهشت باز ميشود و نگهبانان به آنان ميگويند :« سلام بر شما! گوارایتان باد این نعمتها! داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید!»

ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِینَ( حجر/ 46)( ملائکه به آن ها ميگويند 🙂 داخل این باغها شوید با سلامت و امنیت!

 فاتحان راه حق

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى( طه/ 47) و درود بر آن کس باد که از هدایت اطاعت ميکند !

دردانه های افرینش و بندگان برگزیده الهي

قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِینَ اصْطَفَى آللَّهُ( نمل/ 59) بگو:« حمد مخصوص خداست؛ و سلام بر بندگان برگزیده اش!»

بندگان خاص حق بر جاهلان دور از ادب

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا( فرقان/ 63)
بندگان( خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با ارامش و افتاده بر زمین راه می روند؛ و زمانی که جاهلان آن ها را مخاطب سازند( و سخنان نابه‌خردانه گویند)، به آن ها سلام ميگويند ( و با بی اعتنایی و بزرگی می گذرند)

خانواده، از اداب ورود به خانه یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیوتًا غَیرَ بُیوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَیرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ( نور/ 27)
ای افردی که ایمان آورده اید! در منزل هایی غیر از منزل خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن منزل سلام کنید؛ این براي شما بهتر است؛ شاید متذکر شوید!

شب قدر

سَلَامٌ هِی حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ( قدر/ 5) سلام بر شب قدر تا طلوع فجر! شب قدر، شبى است سرشار از سلامت( و برکت و بخشش)، از شروع تا طلوع سپیده به دلیل آن که هم قرآن در آن نازل شده:إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ( قدر/ 1) ما آن[= قرآن] را در شب قدر نازل کردیم! ؛ و هم ملائکه و روح در آن شب نازل مى گردند: تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ( قدر/ 4) فرشتگان و« روح» در آن شب به اجازه پروردگارشان براي( تقدیر) هر کاری نازل میشوند

گلناز علیزاده سه شنبه بهم ۱۵, ۱۳۹۸ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب