بیوگرافی و عکس های شهید صادق فلاحی خلبان جنگنده F۵‎ - شهادت طلب

بیوگرافی و عکس های شهید صادق فلاحی خلبان جنگنده F۵‎

شهید سرهنگ دوم خلبان صادق فلاحی، یکی از اساتید آموزش خلبانی در پایگاه شهید فکوری تبریز، بر اثر سقوط هواپیمای جنگی به درجه رفیع شهادت نایل شد.

این شهید بزرگوار در بسیاری از پایگاههای هوایی کشور، به تدریس خلبانان پرداخته بود. اما سرانجام در تاریخ دوم اسفند 1400 به شهادت رسید.

حوالی ساعت نه صبح دوم اسفند، هواپیمای خلبان صادق فلاحی که یک فروند جنگنده از نوع آموزشی F5 بود در حوالی شهر تبریز و در کنار یکی از مدارس، در سالن ورزشی شهید علیپور، به دلیل نقص فنی سقوط کرد. در ماجرای این سقوط علاوه بر صادق فلاحی، سروان علیرضا حنیفه زاد هم به شهادت رسیدند. جنگنده F5 این امکان را داشت تا خلبانان بتوانند خود را به بیرون پرتاب کنند و یا از ایجکت و صندلی پران استفاده کنند. اما اینکار را انجام ندادند و تمام تلاش خود را نمودند تا هواپیما را از مناطق مسکونی دور نموده و در یک منطقه کم جمعیت تر سقوط کند.

پیکر شهید بزرگوار صادق فلاحی برای تشییع به زادگاهش یعنی شیراز انتقال داده شد و در میان انبوه اندوه نیروهای لشگری و کشوری به خاک سپرده شد.

جزییات حادثه

حوالی ساعت 9 صبح، هواپیمای جنگنده اف 5 ، حامل شهید خلبان سرهنگ دوم صادق فلاحی به همراه شهید علیرضا حنیفه زاد، پس از برخاستن از باند پرواز پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز، دچار نقص فنی شد و کنترل هواپیما از دست خلبانان خارج شده است.

با توجه ‌به اینکه آنها در فراز شهر تبریز قرار داشتند ، تراکم ساختمان‌ها و آپارتمان های منطقه، این خلبانان دلاور تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا هواپیما در منطقه خلوت فرود بیاورند تا به مردم منطقه هیچ صدمه‌ای وارد نشود و از حداکثر تلفات انسانی جلوگیری کنند.

هرچند این دو خلبان شجاع می‌توانستند ایجکت کنند و هواپیما را رها نمایند تا حداقل جان خودشان در امان باشد اما وجدان و تعهد سازمانی این اجازه را به آنها نداد و راهی جز فرود در ورزشگاه پنج‌ هزار نفری در منطقه یکه‌دکان تبریز نیافتند.

این دلیرمردان همین کار را انجام می‌دهند اما به علت عرض کم ورزشگاه، هواپیما پس از برخورد با صندلی‌ها و همچنین سر درب ورودی ورزشگاه ، شجاعت و رشادت مثال‌زدنی خلبان، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرده و  مانع از برخورد هواپیما به ساختمان‌های مسکونی شد.

هواپیما به یک مدرسه در بلوار منجم تبریز که خالی از سکنه بوده برخورد کرده و منفجر می‌شود و در نهایت باشرافت خویش جان خود را هم ایثار کردند و شهد شیرین شهادت را با جان‌فشانی به ازای امنیت مردم می‌چشند و جان‌ عزیز خود را فدای ملت می‌کنند. در این سانحه یکی از هم‌وطنان تبریزی در اتومبیل شخصی خود هم به درجه شهادت نائل آمد.

شاهدان چه می گویند؟

حمید منجم ، مدیرعامل هلال‌ احمر استان آذربایجان شرقی در توضیح پیرامون جزئیات سقوط هواپیمای جنگنده در تبریز، اشاره کرده است خلبانان با اینکه می‌ توانستند از هواپیما اجکت کنند، ولی به خاطر کاهش تلفات در هواپیما ماندند (برای برخورد نکردن هواپیما با منطقه ی مسکونی) و به شهادت رسیدند…

اما امیر سرتیپ دوم خلبان رضا یوسفی، فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز از فداکاری خلبانان جنگنده نظامی سقوط کرده در تبریز تجلیل کرد. او در این باره اظهار کرد: با توجه به اشکال فنی ایجاد شده در هواپیما، خلبانان با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کردند. این هواپیما نظامی امروز در مرحله آموزش دچار سانحه شده و با اشکال فنی که به وجود آمده بود، نتوانست خودش را به باند هواپیما برساند و خلبانان فداکار برای اینکه این منطقه پرجمعیت و پرتردد  است، سعی می‌کنند هواپیما را به زمین ورزشی ۵ هزار نفری هدایت کنند. با توجه به اینکه عرض ورزشگاه کم بوده است، از آن خارج و به دیوار مدرسه خالی از سکنه برخورد می‌ کنند.

این خلبان عزیز از بهترین استادان خلبانی پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز بود به همراه خلبان سروان علیرضا حنیفه زاد بر اثر حادثه سقوط هوایمای جنگی در نزدیکی یک منطقه مسکونی در بلوار منجم تبریز سقوط کرد.

مراسم تشییع

مراسم استقبال و تشییع پیکر خلبان شهید سرهنگ صادق فلاحی، با حضور اقشار مختلف مردم، پرسنل نیروی هوایی، مسئولان و خانواده شهید در شیراز برگزار شد.

قبل از ظهر چهارشنبه چهارم اسفند، مراسم استقبال و تشییع پیکر مطهر استاد خلبان شهید صادق فلاحی، که طی سانحه هوایی در شهر تبریز، به فیض شهادت نائل شده بود، در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب و پایگاه هوایی شهید دوران شیراز، برگزار شد.

این مراسم با حضور استاندار فارس و جمعی از مقام‌های ارشد استانی، فرماندهانی از نیروی هوایی و زمینی ارتش و سپاه پاسداران، همرزمان آن شهید، مردم و خانواده شهید فلاحی برگزار شد.

پیکر شهید فلاحی، پس از برگزاری این مراسم، برای خاکسپاری به زادگاهش شهرستان مرودشت منتقل شد.

دفاع از میهن دغدغه شهید فلاحی بود

رضا همایون، یکی از دوستان شهید فلاحی با اشاره به اینکه این شهید، فردی بسیار متواضع و مهربان بود و علاقه زیادی به حضور در برنامه‌های مسجد و بسیج  داشت ، گفت: صادق، در سال ۸۲ پس از اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی در رشته نفت دانشگاه آزاد مرودشت مشغول به تحصیل شد اما آرزوی دفاع از ارزشهای دین و میهن سبب شد تا تحصیل در دانشگاه را رها کرده و بار دیگر در کنکور سراسری شرکت نموده و این بار در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری پذیرفته شود.

وی بیان کرد: آرزوی شهادت بار دیگر او را در سال اول دانشگاه  به تغییر رشته وا‌داشت و پس از قبولی در معاینات خلبانی به جمع سبزپوشان نیروی هوایی پیوست.

همایون بیان کرد: علی‌رغم این‌که یک سال بعد از سایر هم ورودی‌های خود وارد رشته خلبانی شد اما جزء اولین گروه دانش‌آموختگان خلبانی ورودی ۸۳ بود و تمام مدارج خلبانی را به‌سرعت طی نمود و به رتبه استاد خلبانی اف پنج (تایگر) نائل آمد.

همکلاسی شهید فلاحی افزود: پس ‌از آن وارد رسته پروازی خلبانی شکاری هواپیما اف پنج شد و ابتدا در پایگاه هوایی چهارم شکاری  شهید وحدتی دزفول و سپس پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز مشغول به خدمت شد.

 همایون اضافه کرد: صادق پس از چند سال خدمت، به عنوان یکی از بهترین استادان خلبانی پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز شناخته شد  و پس از چند سال در همان‌جا ازدواج کرد که حاصل ازدواج وی یک دختر پنج‌ساله است.

گلناز علیزاده شنبه اسف ۷, ۱۴۰۰ 1 نظر
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب