بهترین زمان قرائت سوره ی "یس" و "واقعه" کی است؟ - شهادت طلب

بهترین زمان قرائت سوره ی “یس” و “واقعه” کی است؟

سوره قرآن

در ادامه ی این مطلب از بهترین زمان های قرائت دو سوره ی یس و واقعه برایتان می گوییم .با ما همراه باشید.

سوره ی یاس در برخی روایات صبح و در برخی دیگر ظهر یا شب سفارش شده اند. در مورود زمان خواندن آن اتفاق نظر دقیقی وجود ندارد اما در برواده کردن حاجات با خواند این سوره توصیه های زیادی شده است که در ادامه برخی از این روایات و احادیث را مشاهده خواهید کرد.

1- « عن النبی ص أنه قال سورة یس تدعی فی التوراة المعمة قیل و ما المعمة قال تعم صاحبها خیر الدنیا و الآخرة… و تدعی المدافعة القاضیة تدفع عن صاحبها کل شر و تقضی له کل حاجة»
پیامبر فرمودند: سوره یس در تورات به عنوان” عمومیت آفرین” نامیده شده، سؤال شد از چه رو به آن عمومیت آفرین گفته می‏شود؟ فرمود: به خاطر اینکه کسی که همدم و همنشین این سوره باشد او را مشمول تمام خیر دنیا و آخرت می‏کند و این سوره مدافعه و قاضیه نامیده شده زیرا هر شری را از صاحب آن دفع می کند و هر حاجتی را برای او برآورده می کند.

2- « وَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِی رَبَاحٍ قَالَ بَلَغَنِی أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ مَنْ قَرَأَ یس فِی صَدْرِ النَّهَارِ قُضِیَتْ حَوَائِجُهُ » عطاء بن رباح گفت به من رسیده که پیامبر(ص) فرمود کسی که سوره یس را در وسط ظهر بخواند حاجت هایش برآورده می شود.

3- «و ینبغی قراءة سورة یس بعد التعقیب فإن قارئها فی الصباح لا یزال محفوظا مرزوقا حتی یمسی و تسمی الدافعة لأنها تدفع عن قارئها کل شر و القاضیة لأنها تقضی له کل حاجة.»
سزاوار است بعد از تعقیب نماز صبح سوره یس خوانده شود. زیرا قرائت کننده آن در صبح پیوسته محفوظ است و روزی داده شده تا شب و این سوره دافعه نامیده شده، چون از قرائت کننده آن هر شری را دفع می کند و قاضیه نامیده شده، چون هر حاجتی را برای او برآورده می کند.

4-  از ابو بصیر نقل شده است که امام صادق (ع) فرمود: برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یاسین است، هر کس آن را پیش از خواب یا در روز پیش از شام بخواند در آن روز تا شامگاهان از کسانی خواهد بود که محفوظ می‏مانند و از رزق خدا بهره می‏برند، و هر کس آن را شب هنگام پیش از خواب بخواند، خداوند هزار فرشته بر او می‏گمارد تا او را از شرّ هر شیطان رانده شده و از هر آسیبی حفظ کنند، و اگر در روز آن شب بمیرد خدا او را وارد بهشت می‏کند و سی هزار فرشته هنگام غسل او حاضر می‏شوند و همه برای او طلب آمرزش می‏کنند و با استغفار او را تا قبرش مشایعت می‏نمایند…

5- از جابر جعفی نقل شده است که امام باقر (ع) فرمود: هر کس سوره یاسین را در عمر خود یک بار تلاوت کند، خداوند به شمار تمام آفریدگان دنیا و تمام آفریدگان آخرت و آنچه در آسمان است، به شمار هر یک دو هزار هزار حسنه برای او می‏نویسد، و به همین اندازه گناهانش را محو می‏کند، و دچار تنگدستی، بدهکاری، ویرانی خانه، سختی، دیوانگی، جذام، وسوسه و بیماریهای زیانبار نمی‏شود،..

در خصوص سوره ی واقعه برخی روایات و احادیث و… خواند آن را شب ها و بخصوص جمعه ها تاکید کرده اند. در ادامه نمونه هایی را مشاهده می کنیم.

1- « عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ قَرَأَ فِی کُلِّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ الْوَاقِعَةَ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ إِلَی النَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ لَمْ یَرَ فِی الدُّنْیَا بُؤْساً أَبَداً وَ لَا فَقْراً وَ لَا فَاقَةً وَ لَا آفَةً مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ کَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ هَذِهِ السُّورَةُ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع خَاصَّةً لَا یَشْرَکُهُ فِیهَا أَحَدٌ» ؛  ابو بصیر روایت کرده است که امام صادق علیه السّلام فرمود: کسی که در هر شب جمعه سوره واقعه را تلاوت کند، خداوند او را دوست می‏دارد و محبّت او را در دل تمام مردم قرار می‏دهد، و در دنیا هرگز روی بدبختی و تنگدستی را نبیند، و هیچ آسیبی از آسیبهائی که مخصوص دنیاست به او نمی‏رسد، و از همراهان و همنشینان‏ امیر مؤمنان علی علیه السّلام می‏گردد. و این سوره تنها به آن حضرت اختصاص دارد و دیگران با او در این فضیلت شریک نیستند.

2- « قَالَ الصَّادِقُ (ع) مَنِ اشْتَاقَ إِلَی الْجَنَّةِ وَ إِلَی صِفَتِهَا فَلْیَقْرَأِ الْوَاقِعَةَ …» ؛  امام صادق علیه السّلام فرمود: کسی که مشتاق است تا بهشت و چگونگی آن را دریابد سوره واقعه را تلاوت کند،

3- « عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ( ع) قَالَ مَنْ قَرَأَ الْوَاقِعَةَ کُلَّ لَیْلَةٍ قَبْلَ أَنْ یَنَامَ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجْهُهُ کَالْقَمَرِ لَیْلَةَ الْبَدْر»؛  امام محمد باقر علیه السّلام فرمود: کسی که هر شب پیش از خواب سوره واقعه را تلاوت نماید، خداوند متعال را در حالی ملاقات می‏کند که رخسارش چون قرص ماه شب چهاردهم درخشان است.

4- «  وَ أَقْوَی الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ إِقَامَةُ الصَّلَاةِ  بِالتَّعْظِیمِ وَ الْخُشُوعِ  وَ قِرَاءَةُ سُورَةِ الْوَاقِعَةِ خُصُوصاً بِاللَّیْلِ وَ وَقْتِ الْعِشَاءِ  وَ سُورَةِ یس وَ تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَقْتَ الصُّبْحِ…»
و نیرومندترین اسباب جلب روزی نماز خواندن با تعظیم و خشوع و خواندن سوره واقعه است به ویژه در شب و وقت عشاء و هم سوره یس و تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ در صبح،

گلناز علیزاده سه شنبه آذر ۲۶, ۱۳۹۸ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب