اندیشه بدون طهارت راهی به قرآن ندارد - شهادت طلب

اندیشه بدون طهارت راهی به قرآن ندارد

اندیشه بدون طهارت راهی به قرآن ندارد

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد عابدی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، هفتم دی ماه، در مراسم بزرگداشت پنجمین سال ارتحال مرحوم علی اکبر پرورش در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به فعالیت‌های قرآنی مرحوم پرورش گفت: یک مجموعه کتبی در قالب کتب مقدس چاپ شده که مردم دنیا هرکدام از آن‌ها را کتاب آسمانی می‌پندارند و ما مسلمین قرآن را داریم.

وی با بیان اینکه ۵۰ جلد کتاب در قالب کتب مقدس در دنیا وجود دارد، بیان کرد: مجموعه یونسکو اولین کتاب را قرآن قرار داده و آن را چاپ کرده است؛ زیرا معارف و سبک و سیاق قرآن با هیچ کتابی قابل قیاس نیست.

استاد حوزه علمیه با تمجید از شخصیت مرحوم پرورش اظهار کرد: مرحوم پرورش معتقد بود که اولین و مهم‌ترین شرط برای استفاده از قرآن طهارت دل است که در سوره واقعه به آن اشاره شده است. به همین دلیل هم در حکم شرعی داریم کسی که بی‌وضوست نباید دستش به قرآن برسد و کسی هم که طهارت فکر ندارد فکرش به قرآن نمی‌رسد.

این استاد حوزه تأکید کرد: ترجمه و تفسیرهای زیادی بر قرآن نوشته شده، ولی به تعبیر امام خمینی(ره) قران بکر وارد قیامت خواهد شد.

عابدی اظهار کرد: در الذریعه مرحوم آقا بزرگ تهرانی هزار و ۴۰۰ تفسیر مختلف از قرآن قید شده، ولی باز هم قرآن در قیامت بکر وارد خواهد شد؛ زیرا فکر کسی به باطن قرآن نرسیده است؛ مرحوم پرورش هم در کتاب ملکوت قرآن با همین موضوع بحث خود را آغاز کرده و آورده که برخی قرآن را در حد همین ظاهر مورد توجه قرار داده‌اند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تفاسیر تاریخی، علمی، ادبی و .. بر قرآن نوشته شده، ولی تفسیری با جنبه هدایتی کم نوشته شده است، تصریح کرد: گرچه نمی‌توان مرحوم پرورش را با علامه طباطبایی مقایسه کرد ولی ویژگی‌های مشترکی دارند از جمله طهارت نفس و پاکی علامه در پرورش هم بود؛ علامه کسی بود که غروب‌ها هر روز به حرم مشرف می‌شد و در مسیر در حال عبادت و نماز بود.

وی افزود: علامه به مردم احترام زیادی می‌گذاشت و حتی در مقابل بچه هفت ساله تمام‌قد می‌ایستاد؛ پاکی در نوشته‌های او هم مشهود است و از آن می‌بارد. به همین دلیل این تفسیر یعنی المیزان بی‌نظیر است و همه کارهای قرآنی که امروز انجام می‌شود مدیون علامه طباطبایی است.

عابدی با بیان اینکه علامه واقعاً چهره‌ای اخلاقی بود تصریح کرد: کتب فلسفی و تفسیری وی مشحون از مباحث اخلاقی است؛ یعنی با اینکه موضوع اخلاقی نیست، ولی با سوزوگداز اخلاقی نوشته شده است؛ وقتی به تهمت‌های مسیحیان به مسلمین می‌پردازد دقت می‌کند که مبادا ذره‌ای از انصاف خارج شود.

وی با تأکید بر اینکه این طهارت در آثار علامه در آثار پرورش هم موج می‌زند، اظهار کرد: علامه در ذیل آیه ۲۸۴ سوره بقره که می‌فرماید: «وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ» نتیجه می‌گیرد که برخی افکار گناه هم گناه است؛ علامه چندین بار تذکر می‌دهد که فردی که فکر گناه هم بکند نمی‌تواند قرآن را بفهمد.

وی با بیان اینکه پرورش اولین قدم در فهم قرآن را پاکی دل می‌داند و ۲۵ مورد در زمینه انحرافات دل بیان کرده است، اظهار کرد: از دید وی قلبی که فکر گناه کند نه می‌تواند قرآن را ترجمه و نه تفسیر کند.

عابدی با بیان اینکه جامعیتی در نوشته‌های وی وجود دارد و با قرآن، روایات، فلسفه و … وجود دارد، ولی با این حال آثارش اخلاقی است و جلسات وی هم معنوی و اخلاقی بود، تصریح کرد: روح حاکم بر نوشته‌های ایشان عرفان و معنویت بود. همچنین ایشان با آثار فلاسفه و عرفا به خوبی آشنا بود و در گفته‌ها و نوشته‌هایش خدامحوری موج می زند.

این استاد حوزه گفت: وی در آثارش به کلمات بزرگان توجه می‌کرد و نکات زیبا در آثار عرفا و علما را در نوشته‌هایش ثبت کرده است و کتبش به منزله اخلاقی برای همه اقشار از عالم و غیرعالم آموزنده است.

عابدی تصریح کرد: آثار ایشان را باید غنیمت شمرد، زیرا ضمن اینکه به مباحث مختلف در علوم پرداخته ولی بیش از آنکه انسان نکات علمی بخواهد به دست بیاورد، می‌تواند بر روی اخلاق تمرکز کند و درس بگیرد.

admin یکشنبه بهم ۱۴, ۱۳۹۷ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب