استخاره یعنی چه و شیوه ی صحیح استخاره با قرآن چگونه است؟ - شهادت طلب

استخاره یعنی چه و شیوه ی صحیح استخاره با قرآن چگونه است؟

استخاره با قرآن

از زمان پیشین تا کنون استخاره گرفتن در کار ها یکی از مرسومات دینی است. استخاره گرفتن باعث می شود که اگر کسی قصد کاری را دارد و میخواهد تصمیمی را بگیرد با استفاده از انواع استخاره تا حدودی رضایت یا عدم رضایت الهی را در نظر گرفته و در انجام کار خود تعلل کند.

در ادامه شیوه ی صحیح استخاره با قرآن را به همراه معنای استخاره بررسی خواهیم کرد. با ما باشید.

معنی استخاره چیست؟

استخاره دو معني دارد: يكي از آن‌ها معناي حقيقي‎ ‎استخاره است (يعني استخاره‌ي ‏مطلق) و در اخبار و روايات ‎ما از آن بيشتر نام برده شده و پيش خواص، متعارف است و ‏آن،‎ ‎طلب خير نمودن از خدا است. اين نوع استخاره در تمام كارهايي كه انسان مي‌كند، ‏خوب و‎ ‎مستحب است‎.‎‏ ‏‎

معناي ديگر استخاره اين است كه پس از آن ‌كه انسان به كلي در امري متحير و‎ ‎وامانده ‏شد، به طوري كه نه عقل خودش وي را به خوبي و بدي آن راهنمايي كرد، و نه عقل‏‎ ‎ديگري راه خير و شر را به او فهماند، و نه خداي جهان در باره‌ي آن كار، تكليفي و‎ ‎فرماني ‏داشت كه راهنماي او باشد، در اين صورت كه هيچ راهي براي پيدا كردن خوب و بد‎ ‎در كار ‏نيست، اگر يكي پيدا شود و انسان را به يك سوي كار، دلگرم كند و با اراده‌ي‎ ‎راسخ و ‏اميدوارانه به كار وادار كند، چه منّت بزرگي به انسان دارد. ‏

اينجا‎ ‎دين‌داران مي‌گويند: خداي عالم كه پناه بيچارگان و دادرس افتادگان است، در حالت‎ ‎تحير و دو دلي، يك راه اميدي بر روي انسان باز كرده و اگر انسان با اين حال اضطرار‎ ‎به او ‏پناه ببرد و از او راهنمايي جويد، خداي جهان كه قادر بر پيدا و نهان است، يا‏‎ ‎دل او را به ‏يك‌سو مي‌كشاند و راهنماي قلب او مي‌شود (در استخاره قلبي) كه او مقلب‎ ‎القلوب ‏است، يا دست او را به يك طرف تسبيح مي‌اندازد (در هنگام استخاره با تسبيح)‏‎ ‎يا به ‏وسيله‌ي قرآن، دل او را گرم مي‌كند (در استخاره با قرآن)‏‎.‎‏

لازم به ذكر است كه از روايات، صحّت هر دو‎ ‎معني استفاده مي‌شود‎.

شیوه ی اول استخاره با قرآن

بعد از طهارت و گرفتن وضو ، سه مرتبه سوره توحید را بخوانید و سه مرتبه بر محمّد و آل او صلوات بفرستید سپس این جمله را بیان کنید :

اَللّهُمَّ اِنّی تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فـی غَیْبِـکَ.

( خدایا به کتاب تو تفأّل می زنم (و استخاره می کنم) و بر تو توکّل می کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به من نشان بده.)

سپس قرآن را بگشایید و سطر اول سمت راست را بخوانید . در استخاره با قرآن فرد گیرنده استخاره باید به معنی قرآن واقف باشد تا بتواند معنی آیات آن را دریابد و جواب استخاره آن را بگیرد.

شیوه ی دوم استخاره با قرآن

ابتدا کتاب قرآن را بر می داریم و این دعارا قرآت می کنیم :

اَللّهُمَّ إِنْ کانَ فِی قَضائِکَ وَقَدَرِکَ، أَنْ تَمُنَّ عَلی اُمَّةِ نَبِیِّکَ، بِظُهُورِ وَلیِّکَ وَابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ، فَعَجِّلْ ذلِکَ وَسَهِّلْهُ وَیَسِّرْهُ وَکَمِّلْهُ، و اَخْرِجْ لِی آیَةً اَسْتَدِلُّ بِها عَلی أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـی فَأَنْتَهی فِی عافِیَـة .

خدایا اگر قضا و قَدَرت این است که با ظهور ولیّت و فرزند پیامبرت بر امّت رسول خدا منّت گذاری، پس در ظهورش تعجیل و راهش را سهل و آسان قرار ده و برای من آیه ای بیرون آور که یا در آن امری باشد که انجامش دهم و یا نهی باشد که ترکش کنم به عافیت و تندرستی .

سپس حاجت و مشکل خود را بیان می کنیم و قرآن را باز می کنیم و بعد از پس از آن هفت ورق می زنیم، در ورق هفتم، صفحه سمت چپ، هفت سطر را می شماریم و در سطر هفتم استخاره خود را در می یابیم.

انشالله که حاجت روا شوید

گلناز علیزاده شنبه مرد ۵, ۱۳۹۸ 2 نظر
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب