چرا اسلام بعضی از چیزها را حرام کرده است؟ - شهادت طلب

چرا اسلام بعضی از چیزها را حرام کرده است؟

چرا اسلام بعضی از چیزها را حرام کرده است؟

باید غافل بود كه پیشرفت علوم در رشته‏ هاى مختلف، خدماتى به تبیین فلسفه احكام كرده و پرده ‏هاى بسیارى را كنار زده است. مثلاً وجود كرم كدو و تریشین در گوشت خوك یا زیان‏هاى مواد الكلى براى كبد و بدن انسان، بر كسى پوشیده نیست. این گوشه‏ اى از فلسفه تحریم گوشت خوك یا شراب را نشان مى ‏دهد.

اسلام، از ادرار در حال ایستاده نهى كرده، و علم نشان مى‏ دهد كه ایستاده بول كردن سبب مى‏ شود تمام بول، به راحتى خارج نشود. یا آنچه كه درباره غسل است، براى زدودن آثار فعالیت اعصاب سمپاتیك و فشار خون در حال جنابت مى‏ باشد و نیز توجه به خدا (قصد قربت) براى زدودن حال غفلت از خداوند است.

اگر اسلام، از خلال كردن با چوب درخت انار نهى كرده، براى آنست كه لثه ‏ها در مقابل آن حساسیّت خاصى دارد. به همین صورت، دستورهاى اسلام در مورد واجبات و محرّمات و حتى مستحبّات و مكروهات، در زمینه ‏هاى رفتارى، خوراكى، پوشاكى، وسائل و مسائل زندگى، همه و همه حكمت‏ هاى بلند و دقیقى دارد كه درباره آنها كتاب ‏هاى بسیارى هم توسّط دانشمندان اسلامى و محققّان نوشته شده است.

(از جمله مى ‏توان به مجلدات كتاب «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر» نوشته شهید دكتر پاك نژاد مراجعه كرد.) كه بحث آن در این محدوده نمى‏ گنجد. ولى در مجموع، یك نكته مهّم را ثابت مى‏ كند و آن اینكه احكام اسلامى همه بر مبناى حكمت‏ ها و فلسفه ‏هاى حساب شده‏ اى استوار است، چه ما به كمك عقل و علم، آنها را بدانیم، یا هنوز به اسرار نهفته آن پى نبرده باشیم به هر حال، روحیه تعبّد ایجاب مى‏ كند وقتى دانستیم چیزى از «احكام اللّه» است، آنرا پذیرفته و عمل كنیم.

admin یکشنبه تیر ۴, ۱۳۹۶ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب