پیامدهای منفی برنامه های ماهواره - شهادت طلب

پیامدهای منفی برنامه های ماهواره

نقش ماهواره در تغییر ماهیت افکار عمومی پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی قابل توجه است، چرا که تصمیم گیری و اظهار نظر افراد در این زمینه ها، برخاسته از احساسات ناشی از تبلیغات است. بدون شک امروز عصر ارتباطات و سلطه رسانه بر زندگی انسانهاست. بی گمان برنامه های رادیویی و تلویزیونی موفق شده اند افکار و عقاید بیشماری را دستخوش تغییر سازند و غرب برای ترویج سکولاریسم اقدام به تاسیس هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی کرده که به صورت شبانه روزی برنامه های گوناگونی را با این هدف پخش می کنند.

باید توجه داشت که وقتی سخن از ماهواره به میان می آید، ابتدا مسائل ضد فرهنگی آن جلب توجه می کند، سپس مسائل سیاسی، علمی و ورزشی ایفای نقش می نمایند. بیشتر شبکه های فارسی زبان ماهواره ای،در یک تقسیم بندی معمولی،به شبکه های سیاسی و غیر سیاسی تقسیم می شوند که بر اساس تحقیقات به عمل آمده تمامی این شبکه ها، با وجود هدف ها و سلیقه های گوناگون، در هجوم به مبانی دینی به طورجدی اشتراک دارند و هر کدام با ماموریتی خاص به مقابله با اسلام برخاسته اند. این هجوم اگرچه آرام و خاموش آغازشده،اصول و پایه های اعتقادی مردم را هدف قرار داده و با دقت ماهرانه ای تمام گروههای مختلف جامعه را در بر گرفته است.

ماهواره در ابعاد مختلف پیامدهایی دارد:

-گذراندن وقت بیش تر برای تماشای ماهواره، نشان دهنده علاقه کم تر به مطالعه است و به احتمال زیاد، فرد را تنبل و از نظر روانی منفعل بار می آورد و فعالیت ذهنی را کند و روح انسان را مسخ می کند. ماهواره، مبلغ پرخاشگری و ستیزه جویی است و گاه انسان را به ترس از خشونت واقعی مبتلا می سازد.بدین معنا که فرد از جنگ و مبارزه واقعی می هراسد.

-ماهواره موجب از بین رفتن حجاب های اخلاقی و دینی در بسیاری مسائل به ویژه در زمینه های جنسی و خشونت می شود. در گذشته دنیای ناشناخته و اسرارآمیز زندگی بزرگسالان، آنها را از کودکان و نوجوانان متمایز می ساخت و به عبارت ساده تر این تفکیک، بر پایه شرم استوار بود. کودکان و نوجوانان درباره مسائل جنسی، پول، خشونت، بیماری، مرگ و نظایر آن،لب فرو می بستند، اما به تدریج و با کسب آگاهی های جدید ازراه ماهواره همه آن رازداری ها به فراموشی سپرده می شود.

-تماشای تصویرها و فیلم های مبتذل،کم کم انسان را معتاد می کند؛به گونه ای که اگر فرد روزی به سراغ ماهواره و عکس های مبتذل آن نرود،در زندگی خود احساس کمبود می کند و حالت کسالت به او دست می دهد.

-تماشای صحنه های مبتذل، ذهن و اندیشه انسان را تسخیر می کند.فردی که خود را به دیدن این گونه تصویرها عادت داده به کار و فعالیت سازنده اقتصادی بی رغبت می شود.

-بلوغ زودرس، از دیگر پیامدهای دیدن چنین تصویرهایی به شمار می رود. به طور طبیعی،اگر نوجوان یا جوانی که چنین صحنه هایی را می بیند، شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد خواهد کوشید که عطش کاذب خود را از راههای دیگر فرو نشاند. این جاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست و….پدید می آید.

-کودکان و نوجوانان، به علت هزینه کردن وقت زیادی برای تماشای برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای که تا پاسی از شب ادامه می یابد، صبح ها با تاخیر به کلاس درس می آیند و خواب آلود هستند؛ در نتیجه بیش تر این افراد،عملکرد نامطلوبی در مدرسه دارند.

-نقش ماهواره در تغییر ماهیت افکار عمومی پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی قابل توجه است.تصمیم گیری و اظهار نظر افراد در این زمینه ها،برخاسته از احساسات ناشی از تبلیغات است، زیرا تماشای تصاویر قدرت تفکر و تعمق از فرد سلب می کند و در عوض، روند تصمیم گیری او را با احساسات و عواطفی که از تماشای تصاویر به وجود می آیند، تحت تاثیرقرار می دهد.

-ماهواره واقعیت ها را آن طور که باید و شاید به تصویر نمی کشاند.گاهی بنگاه های مالی و…هستند که مسائل را بزرگ و کوچک می کنند و به افراد مجال تامل و تفکر و آزادی بیان جزئیات را نمی دهند، زیرا رابطه میان ماهواره و مخاطب رابطه ای یک سو است و در این فرآیند پیام رسانی، تعیین نوع پیام ها و آگاهی ها،در اختیار فرستنده است و گیرنده پیام به گونه ای خنثی و منفعل آن را دریافت می کند.

در نتیجه همان گونه که اعتیاد به مواد مخدر، ویران گربنیادهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است استفاده و اعتیاد به برنامه های مخرب ماهواره ای نیز ارزش های اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی را به شدت تهدید می کند و بسیاری از افرادی که زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ضد اخلاقی ماهوره و اینترنت اختصاص می دهند به یقین از همین راه به انحراف های گوناگون آلوده می شوند.

admin یکشنبه مرد ۲۶, ۱۳۹۳ نظرات
درج ديدگاه
شهادت طلب

سخن مدیر

بسم

با نام و یاد خداوند متعال و با سلام و درود و صلوات به روح پاک شهدا و امام شهدا و با اذن از صاحب الأمر و مولایمان

و با پیروی از خط ولایت ولی امر مسلمین جهان

و به نیت جهاد (مجازی) فی سبیل الله…

را بنا نهاده و با توسل به

از خداوند متعال مسئلت دارم که گام هایم را در این راه استوار نماید.

موضوعات

نوشته‌های تازه

کلام امام امت

امام خمینی
امام خامنه ای

مطالب تصادفی

جنگ نرم

دانلود مداحی

حمایت از ما

https://shahadat-talab.ir

https://shahadat-talab.ir

تبلیغات رپورتاژ

لوگو اسپانسر

پیوندها

امام خامنه ای

عفاف و حجاب